Planning voor een zelfvoorzienend leven

>> This post in English

Wij eten graag veel verschillende soorten groenten, het hele jaar door. Niet alleen omdat diversiteit lekkerder is, maar ook omdat het gezonder is. Een grote varieteit in wat je eet, kan zelfs ziektes voorkomen zoals diabetes, kanker en hart en vaatziekten. En wist je dat verschillende kleuren voedsel ook verschillende voedingswaarden hebben? Daar is een mooi artikel (in het Engels) over: “Eating well by color”.

Je wordt wel creatief als je dagelijks een kilo tomaten of vijf keer per week courgette eet omdat je tuin zo veel produceert, maar lekker is het dan niet meer. Ik besteed mijn creativiteit dan liever aan het zoeken naar andere oplossingen.

Zaailingen, beetje teveel...
Zaailingen, beetje teveel…

Interval-zaaien
Voorkomen is beter dan genezen dus zorg ervoor dat je je zaden niet allemaal in een keer zaait. Maak een “zaai-programma”! Tweewekelijks zaaien spreid ook de oogst.
Voorbeeld: ik heb een tomatensoort die je officieel vanaf begin februari tot eind maart binnen kunt zaaien. Voor mij betekent dat dat ik (eigenwijs) 2 weken eerder begin: rond half januari zaai ik 3 of 4 zaadjes. Vervolgens zaai ik er iedere 2 weken nog een paar, tot half april, wat 2 weken na de officiele einddatum is.

Na “IJsheiligen” (11-14 mei) gaan de meeste babyplanten de tuin in, maar niet allemaal. Een paar van de jongste plantjes houd ik in de kas (of in een pot achter het raam). Die krijgen dan de kans om goed en beschermd te groeien en nog tot laat tomaten te geven.

Creatief met de oogst
Maar als het niet lukt met gespreid zaaien (omdat je dit te laat leest of omdat je schaamteloos plantjes koopt bijvoorbeeld), wat doe je dan met je bergen oogst? Google eens wat rond en zoek naar nieuwe recepten of manieren om je oogst te bewaren.

Courgette bijvoorbeeld. Met een paar plantjes heb je al een waanzinnige oogst in een korte periode.
Pluk de courgettes als ze nog jong zijn: 15-30 centimeter. Grotere courgettes zijn echt veel minder lekker en als je ze echt te laat oogst, zitten er al zaden in. Je kunt er dan alleen nog soep van maken. Maar echt kleine, jonge courgettes, hebben een heerlijke nootachtige smaak en zijn bijvoorbeeld geweldig als je ze door je salade raspt. De 20-30 cm exemplaren halveer en vul ik graag met een rijst-rozijnenmengsel.
Omdat ik hou van diversiteit op m’n menu, vries ik een deel(tje) in (geblancheerde blokjes), en het grootste deel droog ik!

Solar dryer
Onze solar dryer. In dat “hondenhok” bovenop schuif ik de droogrekken. Het glas in het diagonale vlak moet weer vervangen worden!

Groenten drogen is gezond
De courgettes die ik droog, snij ik eerst in heel dunne plakjes (kaasschaaf?) zodat ze snel drogen. Ik heb een solar dryer met rekken waarop ze dan door zonnewarmte drogen. En als het regent, haal ik die rekken naar binnen en zet ik ze in een niet zo hete oven met de deur open.

Gedroogde courgette”chips” zijn een lekkere & gezonde snack en je kunt ze gebruiken in soepen of (pasta-)sauzen.

Voor alle gedroogde groenten en vruchten geldt: het aantal calorieen verandert niet, maar is in een kleinere hoeveelheid verpakt omdat al het vocht eruit is. Aan de vezels verandert niets, de vitaminen (behalve A) zijn er vrijwel allemaal uit, sommige mineralen kun je verliezen als je het gedroogde eerst weekt en dan het weekwater weggooit, en al het ijzer zit er nog in.
Houd zo veel mogelijk van de voedingswaarden behouden door je gedroogde fruit of groenten koel, donker en droog te bewaren en binnen een jaar te gebruiken.

Maaltijdplanning
Een jaarplanning voor je maaltijden. Dat is misschien een beetje overdreven en control-freakerig. Maar toch heb ik een soort van maaltijdplanning. Dat wil zeggen: we eten vlees alleen in de weekends, groenten alleen uit onze tuin, ik wil eens per week bonen of linzen eten, en niet meer dan eens per week een pastamaaltijd (lasagna of spaghetti). Dus eten we de rest van de week aardappelen.

Vijf dagen per week aardappelen, 52 weken per jaar, is 260 aardappelmaaltijden. Een eenpersoonsportie is ongeveer 200 gram en we zijn gemiddeld met 5 personen, dus dat is 260 keer een kilo aardappelen in een jaar.
Dan weet ik hoeveel aardappelen ik moet poten.

Als je onze jaarlijkse gezinsplanning voor voedsel wil zien om een idee te krijgen, stuur me dan een mailtje. Dan stuur ik je een spreadsheet terug.

Leave a Reply

