Rozenbottelwijn & andere rare maar heerlijke wijnen

Omdat we geen zelfgemaakte wijn meer in huis hadden, ging ik eind november op zoek naar iets om nieuwe wijn mee te maken. Maar eind november is nou niet echt de rijkste tijd van het jaar om te oogsten… behalve voor rozenbottels!
Rozenbottelwijn!? Ja hoor, alles is mogelijk. Wijn is gefermenteerd sap dus alles waar je sap of een sterk aftreksel van kunt maken, daar kun je ook wijn van maken.

Ik ben geen prof op wijn-maak gebied en eerlijk gezegd heb ik zelfs nog nooit wijn gemaakt van het meest gangbare fruit: druiven. Ik heb wel allerlei andere fruitsoorten, bessen en bloemen geprobeerd. De meeste brouwsels waren best lekker, sommige probeersels niet zo.
Mijn eerste paardebloemwijn bijvoorbeeld. Geen succes. Maar toen de buurvrouw me op een dag haar heerlijke, zachte witte wijn met een hint van vroege voorjaars-paardebloemen liet proeven, heb ik het nog een paar keer geprobeerd. Met beter resultaat!
Mijn pruimenwijn is drie jaar achter elkaar goed gelukt, maar het zijn wel 3 flink verschillende wijnen. Bramenwijn en vlierbessenwijn is ook altijd lekker en wordt zelfs port-achtig als ik er wat meer suiker bij doe. En in het jaar dat de perzikbomen uitbundig vruchten droegen, heb ik heerlijke perzikken dessertwijn gemaakt.

Rozenstruik aan de rand van de groententuin

Rozenbottels plukken
Je plukt rozenbottels het best aan het eind van de herfst of het begin van de winter. Na een nachtje vorst zijn ze nog zoeter, maar je kunt ze natuurlijk ook een nachtje in het vriesvak leggen.
Het is echt aan te raden om handschoenen te gebruiken want rozenstruiken prikken! Erg pijnlijk.

Wijn maken van rozenbottels
Mijn beste vriend Google vond een paar goede recepten die ik kon vergelijken. Volgens sommige recepten moest ik de bottels zachtjes pletten (zonder de pitjes te beschadigen), andere recepten zeiden dat de rozenbottels 5 minuten gekookt moesten worden en dan gepureerd.

De plet-recepten vond ik makkelijker want het verwijderen van de pitjes is een vreselijk karwei.

Het makkelijkste recept dat ik kon vinden:

Recept rozenbottelwijn

1,5 kg rozenbottels

1 kg suiker

1 theelepel citroenzuur

wijngist

3,5 liter water

Haal de eindjes van de rozenbottels en was ze. Plet ze voorzichtig en doe ze in een 5 liter fles. Voeg de suiker toe en giet er 3,5 liter kokend water over. Roer of schud tot de suiker opgelost is. Laat dit afkoelen tot 20-25 graden voordat je de wijngist toevoegt.
Sluit de fles af met een prop wattenbollen of met een “echt” waterslot. Lucht moet uit de fles kunnen zodra het gaat fermenteren, maar vliegjes mogen er niet in.

Zet de fles in een warme kamer (keuken?), 18-20 graden, voor ongeveer 10 dagen. Roer of schud iedere dag even.
Na een paar dagen, als de rozenbottels zijn begonnen met fermenteren en je dus bubbeltjes ziet, is het beter om vaker (2-3 keer per dag) te roeren/schudden. Dan voorkom je dat de wijn zuur kan worden.
Na een dag of 10 filter je de pulp en giet je al het vloeibare in een nieuwe, schone 5 liter fles. Laat het verder fermenteren.
Na 2 tot 3 maanden gebruik je een hevelslang om de wijn over te hevelen in een nieuwe (schone) fles. Het bezinksel in de “oude” fles gooi je weg.

Laat de wijn rijpen voor minimaal 3 maanden voor je hem in flessen bottelt.

De poes past op de most die staat te fermenteren
De poes past op de most die staat te fermenteren

Wijn maken is eenvoudig!*
Dus! Hoe moeilijk was dat! Fruit, suiker, water, gist en tijd. Het moeilijkste onderdeel is eigenlijk het geduld om de most te laten rijpen.
Wijngist kun je in de supermarkt kopen (in midden en zuid Europa), in een boerenbond-achtige winkel of op internet.
Ik heb ook wel wijn gemaakt zonder wijngist, maar dan is er een grotere kans dat hij zuur wordt. Als het fermenteringsproces snel start, dan krijgen andere micro-organismen geen kans om je wijn te verzieken.

* Natuurlijk zijn er ingewikkelde technieken en spullen om wijn te maken, of problemen en “ziektes” om het proces moeilijk te maken. Maar in principe kan je op een eenvoudige manier ook prima wijnen maken. En als je het kleinschalig houdt (5 of 10 liter per batch), dan is het ook niet zo erg als er eens iets mis gaat in je 5 liter-fles.

Tomatenport, calendulawijn en wortelsherry 🙂
Deze idiote wijnen staan nog op mijn lijst; ik heb ze nog niet uitgeprobeerd! Wel heb ik heerlijke vlierbloesem champagne gemaakt. Een licht prikkelende, verfrissende witte zomerwijn van de eerste bloesems in het voorjaar. Het is ieder jaar zo’n heerlijke verrassing om het eerste glas vlierbloesemwijn te drinken op een warme zomerdag!

Ook erg lekker was de perzik dessertwijn. Het lukte me niet om hem goed helder te krijgen (misschien teveel pectine of koolhydraten) dus zag het er meer uit als sap, maar wel een heerlijk sapje om ontzettend dronken van te worden!

Fruitwijn kun je maken van al het fruit dat je kunt verzinnen, inclusief tomaten en gedroogd en ingeblikt fruit. Bij bloemenwijn moet je de bloemen niet wassen. Met bessen kun je het best een port-achtige wijn maken door iets meer suiker toe te voegen en het fruit iets langer te laten fermenteren.

Ik maak graag mijn eigen wijn omdat ik dan biologische, accijns-vrije wijn kan drinken die je in een winkel nooit kan kopen. En dat komt de smaak zeker ten goede!

2 thoughts on “Rozenbottelwijn & andere rare maar heerlijke wijnen”

  1. recept rozenbottel-likeurwijn: 2 kg gedroogde!!! rozenbottels per 8- 10 ltr. water…2 kg suiker…….gist….bottels geheel!!! dus niet kneuzen o.i.d in een gistingsvat doen/suiker erbij/gist erbij….gistingsduur ca…14 dagen..(dan hebben de gedroogde bottels voldoende kleu ren smaak afgegeven !!!!
    bottels eruit halen en wegdoen(veevoer o.i.d)…gist toevoegen en uit laten gisten….hevelen in een ander vat….en laten rijpen(min. een 3-4 maanden)-daarna eventueel filteren….en bottelen.
    wel aanzoeten naar smaak met onvergistbare suiker !! dat smaakt het beste…..en je hebt een heerlijke port-achtige wijn…..robijnrood van kleur..bij langere rijping op fles gaat de kleur iets naar de bruine/rode kant toe… laat een partij gebottelde flessen ook eens een paar jaar liggen-en zie/proef dan van wat het dan opleverd qua smaak….je zal versteld staan
    voor vragen:

    herman van den hooff
    nieuweweg 3a-7
    8911 lk
    Leeuwarden
    of stuur eens wat proefflesjes wijnen op-door u zelf gemaakt-ter beoordeling-porto etc. wordt verged ( of bezine kosten)

    Like

    1. Beste Herman,

      Oh dat klinkt heerlijk! Dat ga ik deze week starten want ik vond net nog een paar potten gedroogde rozebottels van vorig jaar.
      En met de rozebottels van dit jaar wacht ik nog even tot de eerste nachtvorst.

      Tsja, dat laten liggen van de wijn neem ik me iedere keer wel voor, maar het komt er nooit van! Misschien moet ik eens een paar flessen verstoppen nadat ik er een achter de kiezen heb, zodat ik ook snel weer vergeet waar ik ze verstopte! 😉

      Hartelijke groet,
      Barbara Scheltus

      Like

Leave a Reply

