De lol van zelfvoorzienend leven

Stel je voor dat je onbeperkt biologische druiven kunt eten (zo zoet als snoepjes!). Of je trots voor een kleurrijke salade uit je tuin, bestrooid met eetbare bloemen. Of de verrassing van een verse, knisperige en smaakvolle aardappel.
Je eigen voedsel verbouwen is zooo anders dan je eigen voedsel kopen in de supermarkt!

Lekker je eigen eten verbouwen
Lekker je eigen eten verbouwen

Heb je wel eens een sappige tomaat uit de tuin geproefd, nadat je er net een uit de supermarkt at? Probeer ook eens (geblinddoekt) het verschil tussen een gemiddelde appel en een vers geplukte. En luister naar het geluid dat een verse aardappel maakt als je hem snijdt: “kkgggggt” in plaats van het zompige “ppffffft” van een aardappel uit de supermarkt.

Het is wel makkelijk om je eten in een gebouw bij elkaar te shoppen, maar eten is zo veel meer dan je maag tevreden houden; eten is feest!

Ik wordt bijvoorbeeld helemaal enthousiast van rijpe gele tomaatjes in de vroege zomer. Of een appel die mooi rood kleurt. Of stel je voor hoe veelbelovend de eerste winterpostelein of lamsoren onder de smeltende sneeuw vandaan komen. De eerste verse salade-ingredienten!

Redenen om zelfvoorzienend te leven

Voor sommige mensen is zelfvoorzienend leven een manier om “back to basic” te gaan. Terug naar de natuur. Ik zelf werd altijd heel enthousiast van het “jagen” op voedsel in de stad, toen ik nog in het centrum van Leiden woonde. Ik ving bramen, kruisbessen, kruiden, wilde aardbeien, hazelnoten, walnoten en ganze-eieren op de singels en in parken.

Voor sommigen is het ook een kwestie van geld. Je bespaart een hoop door zelf (een deel van) je eten te verbouwen. Je bespaart dan niet alleen in de supermarkt, maar waarschijnlijk ook bij de dokter en de sportschool.

In Amerika zie je meer en meer mensen die zich voorbereiden (“preppen”) op het Einde der Tijden. Een angst-gedreven wil om autarkisch te leven. Tja zo kan het ook.

Onze redenen voor een autarkisch bestaan

Fleur plukt paardebloemen
Fleur plukt paardebloemen

Onze redenen om meer en meer zelfvoorzienend te leven, komen voort uit liefde voor de natuur, zelfrespect en een drang om gezond te leven. Ik ben op het punt aangekomen dat ik die felgekleurde, glimmende suikerdingen in plastic verpakking echt geen voedsel meer kan noemen. En onze kinderen (11 & 4) denken er gelukkig net zo over!

Voor mij past een autarkisch leven in mijn waarden en visie. Wat ik belangrijk vind: duurzaamheid, vernieuwbaarheid, onafhankelijkheid en liefde & goede zorg voor levende wezens. Het past ook binnen mijn wens om permacultuur in alle aspecten van mijn leven in te brengen.

En ik hou van eenvoud. Wij laten ons leven en ons menu bepalen door de natuur, de seizoenen, dus zijn onze keuzes beperkt. Heerlijk!
Een natuurlijk ritme in je leven doet mij persoonlijk zeer veel goeds. In de winter leven we binnen en zijn we ook meer naar binnen gekeerd; in de zomer leven we buiten en staan we open voor alles en iedereen.
Als de sneeuw smelt, kunnen we weer lamsoren en winterpostelein plukken. Als de wilde aardbeitjes rijp zijn, kunnen de winterkleren de kast uit om plaats te maken voor zomerkleren. En als de appels vallen, komen de winterkleren weer langzaam terug in de kast. Als de rozebottels zoet worden, is Sinterklaas onderweg. (Wie heeft er een kalender nodig!)

Visie

Kleurrijke maaltijd uit eigen tuin
Kleurrijke maaltijd uit eigen tuin

Stel je een wereld voor waarin iedereen zelfvoorzienend leeft en zich met z’n eigen zaken bemoeit. Het leven gaat dan alleen nog over… leven! Zorgen voor de aarde en voor jezelf en je naasten. We kunnen het hele idee van geld of eigendom overboord zetten. Het komt vooral aan op creativiteit: als jij iets interessants te ruilen hebt met je buren, zul je je leven verrijken.

Het “bemoei je met je eigen zaken” voorkomt jaloezie, afgunst, achterdocht, hebzucht en oorlog. Dat is allemaal niet nodig want de natuur geeft overvloedig. Stop 1 maiskorrel in de grond en je krijgt 200% of 300% return on investment! Daar kan nog een 0 of twee bij als het gaat om fruitbomen die jou tientalle jaren van kilo’s vitaminen kunnen voorzien.

Als ik koningin van de wereld word, zal dat mijn enige wet zijn: leef zelfvoorzienend en bemoei je met je eigen zaken!

Leave a Reply

